نمایشگاه «شکوه تمدن پارس» که از اواخر دی ماه تا کنون در موزه «کاخ» پکن برقرار است، به دلیل جذابیت و غنای فرهنگی و تمدنی ایران باستان به طور چشمگیری مورد توجه رسانه‌ و شبکه‌های اجتماعی‌ چینی قرار گرفته است.

اخبار صنایع دستی
 

یکی از خبرگزاری‌های مهم این کشور بار دیگر با انتشار ویدیوی از یادگاران تمدن ایرانی، مخاطبان خود را برای دیدن فرهنگ چندین هزاره پارس که عناصر فرهنگی اقوام مختلف را در هنر خود ادغام کرده دعوت می‌کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، نمایشگاه «شکوه تمدن پارس» در موزه «کاخ» واقع در میدان «تیان آن من» پکن از روز پنجشنبه درهای خود را به سوی علاقمندان به هنر و تاریخ ایران گشود.

اخبار صنایع دستی
 

خبرگزاری «شینهوا» پنجشنبه (۱۰ اسفند) با پخش ویدیویی کوتاه از این نمایشگاه بزرگ، بخشی‌ از تمدن و فرهنگ ایرانیان باستان را به نمایش گذاشت.

«وانگ گوانگ‌یائو» مسوول اجرایی این موزه در این ارتباط، اظهار داشت که از گذشته تاکنون، تبادلات و مبادلات بر پایه جامعه بشری شکل گرفته است، سعی می‌کنیم تاریخ چند هزار ساله ایران را به وسیله این یادگاران فرهنگی بازتاب دهیم.

وی افزود: این آثار فرهنگی نشان می دهد که تمدن پارسی چگونه این تمدن با شکوه را طی سه هزار سال توسعه داده است.

«دی یی» یک کارشناس فرهنگی در این زمینه اظهار داشت که این ۲۱۶ اثر باستانی پارسی، تمدن با شکوه سه‌ هزار ساله ایران را به مخاطب چینی نشان داد.

در دوره اشکانیان روابط سیاسی، تجاری و بازرگانی با دودمان «هان» گسترش یافت و بین طرفین سفیر تبادل شد؛ امری که موجب گسترش مبادلات تجاری میان ۲ کشور شد.

اخبار صنایع دستی
 

این کارشناس به تطابق فرهنگی و تمدنی ۲ کشور اشاره کرد و «اژدها» و «ققنوس» حک شده بر تابلوی سنگی «جورجی» سلسله چینی را با اژدهای تابلوی ایرانی که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، یکسان و مشابه دانست.

پیشتر روزنامه «مردم» چین در این ارتباط نوشته بود: ما شاهد هنر معماری و گنجینه‌ مربوط به کاخ‌ها، هنر خطاطی، نقاشی و ۲۱۶ اثر باستانی جمع‌آوری شده از موزه‌های ایران هستیم که هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

این رسانه چینی با توصیف اینکه «سازه آجری» و حیاط مرکزی ۲ عنصر بارز معماری غرب آسیا هستند، نوشت: این عناصر در عصر آهن شکل گرفتند. تعداد زیادی آجرهای پخته و کتیبه‌دار زیگورات چغازنبیل شهرستان شوش و آجرهای لعابدار قلایچی در شهرستان بوکان در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

اخبار صنایع دستی
 

در ایران باستان جام‌هایی عمدتا به شکل حیوان به خصوص شیر در قالب نماد ایران باستان، مورد استفاده قرار می‌گرفت که در این نمایشگاه مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان چینی قرار گرفت.

نشریه «گلوبال تایمز» هم در این خصوص گزارش داده بود: ایران و فرهنگ ایرانی نقطه تلاقی شرق و غرب است و بر بسیاری از کشورها و مناطق اوراسیا تاثیر گذاشته است.

پیشتر «وانگ گوانگ یائو» مسوول اجرایی موزه کاخ تاکید کرده‌بود که هدف از برپایی این نمایشگاه بزرگ، کشف مسیر توسعه تمدن از طریق مبادلات و یادگیری متقابل است. باستان‌شناسی و تحقیقات در جاده ابریشم نشان داده است که تبادلات میان شرق و غرب و همچنین مسیرهای مواصلاتی به شکل مستقیم در صعود و سقوط کشورهای باستانی در طول مسیر، نقش ایفا کرده اند. مبادلات طولانی مدت و گسترده به پیشرفت کشورها و ملل مختلف در سراسر جهان منجر شده و به توسعه تمدن جهانی انجامیده است.

این نمایشگاه که به همت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شده، قرار است تا ۲۳ فرودین ۱۴۰۳ فعالیت خود را ادامه یابد.

منبع : ایرنا