قالی و فرش ایرانی
.

فرش ایرانی دستباف

فرش ایرانی دستباف

فرش ایرانی ماشینی

فرش ایرانی ماشینی

یکی از صنایع دستی مشهور در ایران بافت فرش و گلیم و… میباشد که زبانزد گردشگران در سراسر جهان است. در گذشته از فرش ها برای زیرانداز استفاده می شده است اما امروزه این اثر هنری یکی از باارزشترین صنایع دستی ایران محسوب میشود. فرش ایرانی از مواد گوناگون مثل پنبه ، پشم و ابریشم بافته میشوند.

گرانقیمترین نوع فرش ایرانی :

گرانقیمترین نوع فرش ایرانی ، فرش هایی هستند که از ابریشم تهیه میشوند. فرشهای ایرانی در شهرهای مختلف ایران بافته میشوند که هرکدام در نوع بینظیر و ارزش هنری بالایی دارند. از جمله فرش هایی که در دنیا معروف است میتوان به فرش پازیریک ، اردبیل و بهارستان اشاره کرد. قدمت فرش ایرانی دستبافت به دوره هخامنشیان برمیگردد.

فروشگاه فرش ایرانی :

فروشگاه های مختلفی در سرتاسر ایران وجود دارند که صنایع دستی شهرهای مختلف را عرضه میکنند. گالری گره از جمله فروشگاه های معتبر و تخصصی در این زمینه است که انواع صنایع دستی سرامیکی ، شیشه ای ، فرش و … که توسط هنرمندان ایرانی تولید میشوند را عرضه میکند.

یازده شهر از ایران در زمینه تولید صنایع دستی و آثار دست ساز فعالیت میکنند. اولین شهر ثبت شده از ایران در فهرست صنایع دستی جهانی شهر اصفهان است. با ارزشترین آثار شناخته شده در جهان توسط هنرمندان اصفهانی تولید و معرفی شده اند.

صادرات فرش ایرانی :

صنایع دستی ایران به کشورهایی نظیر ترکیه ، ژاپن ، آفریقای جنوبی ، فرانسه ، ایتالیا ، کانادا و … صادر میشود.

دومین شهر ثبت شده شهر مشهد است که هنرمندان آن با خلق آثار در زمینه دست سازه هایی با سنگ زینتی و قیمتی در جهان معروف شده اند.

سومین شهر شیراز است که در زمینه معرق کاری، منبت کاری، خاتم کاری و … فعالیت میکنند.

تبریز چهارمین شهر است که نفیس ترین فرش های ایرانی در آنجا تولید میشود.

حضور فرش ایرانی در خارج از کشور:

موزه آرمیتاژ روسیه و موزه متروپولیتن از جمله موزه هایی هستند که فرش ایرانی و قالی ایرانی در آن به چشم میخورد.